Flere af Danmarks internet-udbydere raser netop nu over TDC’s høje prissats. Det forhindrer dem i at komme ind på et attraktivt netværk.
TDC har flere jern i ilden end mange af deres konkurrenter. TDC er ligeledes ved at være mere et underholdningsselskab end et teleselskab. Dog har TDC stadig monopol på flere forskellige typer bredbånd. Her blandt andet TDC’s lynhurtige kabel-tv-net, YouSee. Det skaber forhindring for mange af de danske konkurrenter på samme marked.
Flere internet-udbydere raser nemlig nu over TDC, og mener, at de aktivt forhindrer dem i, at kunne levere en billig internetforbindelse til danskerne, skriver Jyllandsposten.
TDC opkræver ifølge Jyllandsposten en adgangs-pris der gør det endnu sværere for dem som konkurrenter, at konkurrere med TDC’s egne tilbud. Det skyldes, at alle TDC’s konkurrenter skal leje sig ind på netop kabel-tv-nettet, hvis de vil kunne tilbyde denne forbindelse til deres kunder. TDC er nemlig eneforhandler på netop kabel-tv-nettet. Det er også hvad vi kender som kobberkabler.
I dag betaler teleselskaberne nemlig TDC per kunde, som anvender TDC’s fiber eller kobbernetværk. Derudover kræver TDC, at konkurrenterne skal i henhold til det hurtige kabel-netværk, betale for den maksimal nødvendige kapacitet som de ønsker.
Morgenavisen Jyllands-Posten har snakket med direktøren for Kviknet, Yoel Caspersen, som udtaler sig således ”Det virker som om, at TDC’s prismodel er omhyggeligt designet til, at holde fremmede udbydere ude af konkurrencen på kabel-tv-nettet. Det er svært ikke at være utilfreds over hele forløbet,” fortæller han.
TDC skriver dog selv, at de større tekniske forskelle som er mellem kabel-tv-nettet og de yderligere netværk i Danmark, blot afspejler engrospriserne på de omkostningerne det kræver at drive netværket, som der da heller ikke er helt billigt for TDC.
En stor del af TDC-konkurrenterne mener dog, at TDC handler i strid med konkurrencereglerne om, at alle teleselskaber har krav på ligelig adgang til TDC’s infrastruktur.
TDC er presset
Det er sandsynligvis ikke første gang, at konkurrenterne opdager pressede priser fra TDC’s side, men i denne omgang skyldes det blandt andet et presset TDC. TDC skal den 27. januar fremlægge deres nye strategi i London, og det bliver eftersigende en presset omgang.
TDC skal have gang i indtjeningen igen, men vil nu mere end nogensinde gerne være et underholdningsselskab, frem for blot et kedeligt teleselskab. De vil ligge vægt på kvalitet og god service, hvilket gør det svært for dem, at konkurrere med deres konkurrenter når det kommer til prisen.