Friend

rustbeskyttelse

Husk rustbeskyttelse af din bil

Enhver ansvarlig bilejer bør tage rustbeskyttelse alvorligt. Det er i hvert fald en klar anbefaling, hvis man gerne vil have glæde af sin bil mange år endnu. Ligeledes er rustbeskyttelse en god idé, hvis man planlægger at sælge sin bil inden for en overskuelig tidsramme og gerne vil have den højeste mulige pris.

Derfor er rustbeskyttelse særligt vigtigt i Danmark

Det er ikke uden grund, at rustbeskyttelse er så stort et marked i Danmark, som det nu engang er. Det danske klima hører nemlig til blandt de mest fugtige klimaer i verden. Gennemsnitstemperaturen i Danmark er omkring 8-18 grader, hvilket er kritiske temperaturer i forhold til rustdannelse. Det er særligt hulrum i døre og undervognen, som bliver særligt udsatte for fugt. Dette er med til at udsætte din bil for rustangreb, hvilket gør det særligt relevant med rustbeskyttelse. Der er tilsvarende andre klimaer, hvor der ikke er de samme behov for rustbeskyttelse. Så længe man lever i Danmark, vil det være en dårlig idé at fravælge rustbeskyttelse af sin bil.

Er der forskel på rustbeskyttelse og undervognsbehandling?

Nej, rustbeskyttelse og undervognsbehandling er to begreber, som dækker over den samme behandlingsform. Det handler i al sin enkelthed om at beskytte bilen mod rustangreb, hvilket kan lade sig gøre med forskellige behandlingsmetoder.

Sådan foregår rustbeskyttelse

Selvom du ikke har tænkt dig selv at rustbeskytte din bil, kan det være fint at kende til, hvordan behandlingen foregår. Når du overlader din bil til et rustbeskyttelsescenter, vil du typisk blive introduceret for, hvilke punkter der vil blive arbejdet på.

Forbehandling – Rengøring

Først og fremmest skal din bils undervogns rengøres grundigt. Bilens undervogn kan være særligt beskidt efter vinteren, hvor der er meget salt på vejene. Det er nødvendigt, at undervognen er helt ren, hvis man skal opnå det bedste resultat med rustbeskyttelse. Man vil typisk vaske undervognen med varmt vand med højt tryk. Det vil derimod ikke være tilstrækkeligt udelukkende at bruge børster og luft, da undervognen ikke bliver ordentlig ren.

Behandling

Når bilens undervogn er blevet tilstrækkeligt rengjort, kan man gå videre til selve behandlingen. Først og fremmest kigges der på bilens sprøjteskema for at sikre sig, at alle bilens hulrum bliver behandlet. Når det er sket, sprøjter man alle hulrum i undervognen, som bl.a. omfatter døre, motorhjelm og bagklap. Herefter behandles selve vognbunden, hvor der er fokus på inderskærme og diverse mekaniske dele.

Afslutningsvis bliver vognbunden, mekaniske dele og inderskærme sprøjtet med et slidlag.

Hvor ofte skal min bil rustbeskyttes?

Hovedreglen er, at du kan køre din bil til rustbeskyttelse hvert andet år. Hvis din bil er gammel, kan rustbeskyttelse 1-2 gange om året være en god idé. Har du købt en helt ny bil, som ikke er blevet rustbeskyttet, bør du overveje det som noget af det første. Uanset om der er tale om en ny eller gammel bil, kan rustbeskyttelse nemlig være med til at forlænge bilens levetid. Hvis du er i tvivl om, om din bil trænger til at blive rustbeskyttet, så kan du tage kontakt til dit lokale rustbeskyttelsescenter.

Hvad mener du?